reportage & reflektioner

 

Kinesiskt perspektiv på utnämningen av                Per Eriksson

2008-10-07

Dagenläsarnas egna nyheter.
.
Publicerad: 2008-10-07 11:12
LäsarKrönika: Gunnel Hjort

De flesta av oss har någon gång betraktat en stor oljemålning. Det underliga är att ju närmare vi står desto svårare kan det vara att se vad den föreställer. Tar vi några steg tillbaka får vi ett annat perspektiv och plötsligt kan en bild framträda. Med avståndet ökas skärpan och vi ser sambanden.

Det är därför det är lätt för oss svenskar att se att allt inte står väl till i Kina. Landet är fortfarande en diktatur. Internetsajter spärras, ideella föreningar eller samlingsplatser för ocensurerat åsiktsutbytet är förbjudna, staten styr medierna och det är svårt, för att inte säga omöjligt, för vanliga människor att komma till tals.

Det är därför Janne Josefssons försök att locka fram sanningen på gatan i Beijing blev ett totalt fiasko och det är därför som svenskar bosatta i Kina kan ha svårt att få reda på vad folk verkligen tycker. Det är svårt att få fram sanningen i en ofri stat.

Ibland skulle jag vilja tala om Tibet eller Taiwan eller Massakern på Himmelska fridens torg med mina kollegor på colleget där jag jobbar. Det går inte. För det är politik och det är jag som utländsk lärare förbjuden att diskutera.

Ibland skulle jag vilja tala med mina elever om deras innersta tankar. Känner de sig fria, har de ångest, tror de på någon högre makt? Det går inte. För det är religion och det är jag som lärare i en kinesisk skola förbjuden att diskutera.

Som utländsk lärare på en kinesisk högskola skulle jag vilja föra in mera nytänkande. Jag skulle vilja få in mera debatt om demokrati, yttrandefrihet och andra verkligt stora frågor. Det kan jag inte för det är inte tillåtet.

Därför kan jag inte heller berätta för mina kinesiska kollegor att Per Eriksson kanske inte får behålla sin tjänst som rektor för Lunds universitet. Eftersom han ”har koppling till pingströrelsen och idag tillhör Evangeliska Frikyrkan”. I Sverige.